Coretan Perjalanan Hidupku

SeLaMaT DaTaNg

"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud."

Updated on June


Saturday, June 12, 2010


~~ F a M i L y D a Y ~~

Last weekend aku balik kampung coz aku ada function..minggu lepas family kita orang buat sambutan Hari Kelaurga kali ke-10...as usual tempat kali ini pun still gak di Hutan Lipur Bukit Bakar...tension betul la, asyik2 buat kat tempat yang sama jer...dah 10 tahun dah buat kat sana tapi memandangkan ini tuk kali yang terakhir (tak sure) so terima jer la...

Tahun ni ada ckit perubahan pada tempat penginapan kita orang..tahun nie kita orang pi tidur kat asrama baru...asrama yang baru siap yang dekat dengan dewan tapi kan asrama tu jauh sangat..jauh diatas bukit dan tempat dia agak suram la jugak...kalau lewat2 malam nak turun sorang diri takut la jugak...buleh meremang bulu roma nie kalau turun sorang diri..

Hari Pertama
Kita orang masuk Bukit Bakar pada hari sabtu dan keluar pada hari isnin...terpaksa la kita orang ambil cuti...aku dapat cuti satu hari jer..ingatkan nak ambil lebih tapi bos tak luluskan...bila sampai jer kat sana aku tengok tak ramai yang datang..tahun nie dah semakin berkurangan orang..maybe orang lain pun dah naik jemu coz buat ditempat yang sama selama 10 tahun...macam biasa la kalau dah sampai kena la pi ke kantin coz kena tolong orang2 tua kat kantin memasak..kalau tak tolong mula la nak membebel...so terpaksa la turun ke dapur...

Hari Kedua
Bermulalah sambutan hari kuarga kami...awal2 pagi lagi dah bangun coz kena masuk dapur..tahun nie xder tukang masak yang diimport so kena la buat sendiri...lepas jer siap mandi dan siap segalanyer aku pun turun ke kantin dengan ma aku..turun nak breakfast sebelum acara bermula..actually kita orang ada buat game tuk family day..memang tiap2 tahun ada games...habis jer breakfast aku dipanggil oleh ma aku suh bantu dia potong daging...ramai jugak yang buat kerja nie termasuk la aku,ma,abah dan abang aku serta sepupu2 dan makcik pakcik aku yang lain...kita orang duduk beramai-ramai potong daging...daging banyak giler...time tengah potong daging kita orang diarahkan tuk masuk ke dewan sekejap coz ada sedikit ucapan yang akan disampaikan oleh kakak sulung abah aku (mak sedara)...lepas jer abah aku buat sedikit ucapan pembukaan, abah aku menjemput cousin ku yang paling sulung untuk membuat ucapan tapi sepupu aku enggan membuat ucapan...dengan nada yang angkuh dia menolak permintaan abah aku tu...sakit hati mendengar...kalau bukan disebabkan dia tua dari aku dah lama aku hempuk kepala dia tu...tau la kita tu oarng kaya tapi jangan la nak berlagak sangat..sejauh mana kaya pun kita nnt bila masuk kubur dengan kain putih jugak bukannyer boleh dibalut dengan duit pun...baru aku tahu rupa2 nyer dia ada conflict dengan abah aku ckit...langsung dia tak tegur abah aku sepanjang berlangsungnyer family day tersebut..kurang asam betul laki nie..abah aku apa lagi, dah orang tak nak tegur diam jer la kan..cousin aku yang sorang ni bukan apa, kepala otak dia dah dirasuk dengan kata2 bapak sedara aku yang sorang nie...almaklumlah dia just rapat dengan bapak sedara aku yang sorang nie jer...ngan orang lain dia mana nak ngam...ader aku kisah dia nak rapat ngan saper...lantak dia la...disebabkan dia tak nak bercakap abah aku memanggil mak cik aku bercakap sepatah dua kata...habis jer berucap cousin aku plak naik atas pentas untuk membaca syair...menyentuh jiwa giler syair yang dia baca sampai semua yang ada kat sana mengalir air mata especially bagi pihak perempuan...pandai sungguh cousin aku nie bermain air mata...sungguh menyentuh perasaan..

Siap jer dalam dewan kita orang bergerak ke padang untuk memulakan acara permainan bagi kategori kanak2...tahun nie tak excited sangat that's why la tak banyak gambar aku ambil..break jap tuk acara kanak2 kita orang tengok orang berbooxing plak...diiringi dengan muzik yang mampu membangkitkan semangat sesiapa sajer yang nak masuk padang...ramai jugak la yang ambil part...ada satu part tu dimana cousin aku ngan anak cousin aku berlawan dan menyebabkan cousin aku jatuh sampai terhentak pinggan...penat jugak tu sampai xleh nak gerak..lepas jer habis bersilat continue balik dengan game tuk kanak2...bila habis jer game tuk kanak2, kita orang dijemput makan kat kantin tapi aku tak makan pun...aku naik ke bilik..time tu aku dah pandai drive...aku drive keta PERSONA abah aku...sajer jer nak test lulus ke tak jer...lulus jugak akhirnyer...

Petang tu plak untuk kategori perempuan dan laki2...kita orang buat benda nie concurrent coz nak jimatkan masa..habis yang laki start ngan yang perempuan plak...macam2 ragam aku tengok acara tuk pihak laki2 ngan perempuan nie...dan acara yang last sekali pada hari tersebut ialah main tarik tali..tarik tali ni kita orang buat dalam sungai..senang ckit bila habis jer tarik tali terus berendam dalam sungai...acara yang last sebelum tarik tali ialah acara bekerluarga iaitu main bawak air dalam kain pelikat dan jugak sambut belom air...main bawak dalam kain ni yang susah ckit coz air tu dia tak bagi tumpah...nak static jer cam tu...so pandai2 la kita nak buat cam ner agar air atas kain tu tak jatuh...lepas jer acara tersebut ada plak acara samut belon air...yang nie penat ckit la coz kalau tersilap buat buleh basah...memang sengaja nak basahkan baju coz jap lagi ada acara main tarik tali dalam air...family games ni family aku kalah coz abang aku yang menghantarkan belon tuk aku tak sampai..ada ke patut dengan slow jer dia lambung belon kat aku dengan begitu slow sekali sampai aku tak sampai nak mencapainyer nak akhir sekali pecah cam tu sajer...habis jer games tersebut kita orang semua dikehendaki turun ke sungai untuk acara tarik tali...aku paling suka acara nie coz aku buleh buat jahat...bila aku dah tak nak tarik aku buleh lepas tali cam tu jer dan membuatkan pihak lawan jatuh tersungkur ke dalam air..yang tu paling best sekali...

Malam tu plak ada buat dikir barat...kita prang jemput orang luar datang tuk menyanyi lagu dikir barat..mula2 tu best la tapi bila lama dah rasa cam bosan la plak..selalunyer aku tunggu sampai habis tapi disebabkan kali nie tak best aku terus naik ke bilik..bukan apa keesokkan harinyer aku nak naik ke KL so kena la tidur awal ckit...nak save tenaga atas bas nnt (macam la aku yang drive bas tu kan)

Last Day
Hari last aku tak tahu apa yang terjadi coz aku pagi2 lagi dah keluar dari sana coz aku perlu naik bas tuk bertolak balik ke KL pada pagti tersebut...so apa yang terjadi dalam sana aku pun tak tahu dan apa yang pasti acara pembahagian hadiah dilakukan pada hari tersebut...so aku tak dapat la bahagian aku pada hari tersebut..apa yang melucukan aku dimana aku dengan cousin aku yang sorang lagi nie naik bas yang sama dimana seat kita orang depan belakang jer....dia duk seat 5A manakala aku plak duk seat 6A...semuanyer kebetulan jer..

0 comments:

Post a Comment