Coretan Perjalanan Hidupku

SeLaMaT DaTaNg

"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud."

Monday, November 2, 2009


Sempat Posing lagi...








Continued...

Kuar jer dari Bukit Cahaya tu..kita orang trs menuju ke seksyen 9 coz nak pergi isi perut tapi yang paling penting sekali kita orang nak cari WI FI free tuk siapkan exciment yang tertangguh tu...sebelum makan kita orang soalt asar dulu...lepas tu kami ramai2 terus serbu KFC coz kat ctu jer yang ada wifi free...aku just belanja mamat jer n yang lain semua kak na yang belanja...

Lama jugak la kita orang ambil masa nak siapkan exciment kak na tu sampai kan bateri laptop aku kehabisan..so terpaksa la cari plak tempat nak charges aku punya laptop...bila semua dah siap aku trs burn kan kak na punya exciment dalam cd..siap jer burn kita orang pun berpisah la..kak na trs balik umah dia tapi kita orang bertiga terpaksa solat maghrib dulu coz takut tak sempat...habis jer solat kita orang trs balik umah tapi sebelum tu kita orang hantar mamat dulu la kat kolej dia...

Lepas tu baru kita orang balik ke umah tapi sempat lagi la singgha di c4 dekat ngan umah coz ada ckit barang aku nak cari..lepas tu trs balik..

Dan tamatlah perjalanan kita orang pada hari tersebut....walaupun penat tapi aku rasa sangat happy coz dapat pergi ke tempat yang ingin aku pergi...segala penat lelah aku hilang bila mengenangkan tempat yang aku idamkan telah aku lawati...

May be next week kita orang ke genting plak...tu masih lagi dalam perancangan la...harap2 jadi la...ni jugak merupakan salah satu tempat yang aku ingin pergi..

So tunggula ulasan aku tuk minggu depan sama ada happy atau tak...

Bukit Cahaya (1 Nov 2009)

Hari ahad (1 Nov 09) minggu lalu, aku ngan kak tini pergi ke Puncak Alam umah kak na coz kita orang dah janji ngan kak na nak siapkan dia punya exciment...so terpaksa la pergi..niat hati tak nak ikut tapi bila kak tini kata nak pergi Bukit Cahaya terus aku setuju...bila lagi aku nak pergi sana..alang2 dah naik Puncak Alam sekali la...aku memang dah lama kepingin nak pergi sana..akhirnya tercapai jugak hajat aku nak pergi sana...

Sebenarnya ari sabtu lagi aku pergi umah kak nak...niat hati nak siapkan kerja awal la coz hari ahad tu kita orang nak pergi jalan...alih2 kerja tu tak sempat nak disiapkan ari tu jugak...nak siap cam ner, kak na tak karang ayat lagi...kita orang ingatkan just masukkan dalam power point..tak sangka plak kena karang ayat dulu...nasib baik la ada 2 laptop..cepat ckit buat kerja..kak tini taip akuk cari info melalui internet n kak na tukang tengok...bestnya orang lain belajar orang lain yang buat exciment...time aku dulu plak xdernya macam tu...semuanya kena buat sendiri...

Sampai jer kul 12.30 tgh mlm mata kita orang dah mengantuk dah...xbuleh nak bukak dah so terpaksa la kita orang sambung esok pagi..yang aku heran bila masuk jer dalam bilik trs mata aku tak nak lelap...puas pusing kiri kanan tapi mata still gak cam tu...alih2 aku berbual ngan kak tini sampai la kul 2 pg..time tu baru ingat nak tido..banyak kita orang kongsi rahsia malam tu...luahkan apa yang terpendam...

Esokkan tu pagi lagi aku bangun..almaklumlah semangat nak pergi jalan nie...bangun jer terus kita orang hadap laptop...nak siapkan apa yang belum disiapkan...bajet dalam kul 9 tapi terlajak sampai kul 11...malam tu aku sempat ajak mamat tuk join kita orang..bukannya apa lama sangat tak jumpa ngan dia...dah alang2 nak pergi jalan nie baik bawa dia sekali...dalam kul 12 baru kita orang trn dari rumah...2 buah kereta pergi..kak na n family pun join gak sekali...aku ingatkan dia tak nak pergi tapi nak pergi gak...so apa lagi..lebih ramai yang ikut lebih meriah la lagi nampaknya...

Sebelum aku bertolak kesana aku pergi ambil mamat dulu kat stesen ktm batu 3...dia tunggu kita orang kat sana...nak pergi ambil kat stesen ktm shah alam jauh sangat...so kena la dia tunggu kat sana...dalam kul 12.30 baru sampai di stesen ktm batu 3..nasib baik sekejap dia tunggu kita orang...lepas jer ambil mamat kita orang trs speed ke tempat yang ingin dituju...dalam kul 1 tgh baru kita orang sampai sana...time tu kak na xsampai lagi coz dia pergi cari cd dulu tuk burn exciment dia tu..terpaksa kena bawak laptop tapi mamat yang galas...nak harapkan aku malas la...xlarat nak pikul...

Dekat ngan kul 12.45 baru kak na n family sampai...kita orang dah decide dah nak naik basikal..malas nak naik bas coz tak puas mata memandang...nak ambil basikal pun bukan main lama lagi...kena la pilih yang elok2 ckit...maklumlah nak mengembara jauh la kata kan...tiket nak masuk just RM3 jer...sewa basikal plak just RM3 tuk jam pertama n jam berikutnya RM1...kira ok la tu..lepas jer semua dapat basikal kita orang pun pergi solat zuhur dulu...nasib baik la aku "ABC" so buleh la aku jalan jauh ckit...tunggu dia orang solat jap baru kita orang memulakan perjalanan kita orang...hari dah mendung dah time tu..ingatkan xsempat dah nak pergi umah 4 musim...

Tempat yang kita orang nak pergi sangat kat umah 4 musim tu jer...sebekum sampai sana banyak la gambar yang kita orang sempat ragam..paling best bila sampai kat Kampung Idaman...first kita orang sampai kat umah negeri sembilan..sempat la posing depan umah tu sekejap sebelum kita orang cari umah kelantan..cari punya cari tak jumpa la umah kelantan so kita orang pergi la ke negeri perlis, perak dan terengganu...pulau pinang xsempat nak pergi coz jauh sangat n tempat yang kita orang nak pergi jauh lagi...so kena la pendekkan waktu tu...tapi banyak la gambar yang sempat kita orang candid..habis jer menjelajah kampung idaman kita orang teruskan lagi pengayuhan kita orang ke rumah 4 musim...jauh sekali kita orang berkayuh basikal sampai ke perlis n perak..

Laluan nak pergi ke rumah 4 musim memang mencabar sekali coz banyak sangat bukit...naik lenguh kaki nak mengayuh basikal..yang paling kesian tengok kak na coz terpaksa gemdong ika kat belakang..abe zariman plak bawak apih...alih2 dah tak larat kita orang tukar la pemandu kepada ika..lepas kak na, kak tini plak ambik turn..naik bukit cukup memenatkan tapi memang best la rasa macam mencabar coz lama dah tak naik basikal cam tu...akt kg jangan harap la nak naik basikal..naik motor jer lebih...

Sampai jer di puncak rasa macam tak cukup nafas...sampai sansa kena tunggu kak nak plak coz wani lambat ckit naik basikal...dai takut nak kayuh kuat..so terpaksa la tunggu dia dulu...lepas semua sampai baru kita orang bertolak kena rumah 4 musim plak...jauh jugak la tempat tu..penat memang penat tapi best...sampai jer kak sana bau bunga ros yang ditanam di halaman depan rumat tersebut cukup menyenangkan...sungguh segar rasanya..aku dah la penggila bunga ros, apa lagi la trs terkam bunga tu...hidu sampai habis nafas...macam2 kaler ada...kagum aku...sempat lagi posing depan bunga ngan depan "snow man"...memandangkan time kita orang pergi tu time autumn so dapat la tengok daun autumn tu secara live..memang cantik la..

Tiket nak masuk dalam umah 4 musim tu just RM3 jer...banyak betul gambar kita org ambik kat dalam...ramai gak pengunjung masuk kat sana...suasana mmg cantik la...sejuk2 gtu...dia punya panorama cukup cantik sekali dengan keadaan daun yang luruh ke tanah..mcm2 posing yang kita orang ambil...nasib baik kamera digital..kalau yang filem entah berapa gulung la...lama la jugak kita orang duk dlm rumah tu...rasa sayang nk kuar laaa tp terpaksa kuar gak coz yang lain dah tunggu kat luar dah...sebelum bertolak balik sempat lagi posing depan tu buat kali terakhir...

Habis jer melawat umah 4 musim kami teruskan perjalanan kami ke destinasi yang seterusnya...kak nak dah tak larat dah nak ikut sekali so kak nak n abe zariman stop jer di tempat rehat..aku, mamat, kak tini n hidayah still lagi teruskan pencarian ke destinasi seterusnya..niat hati nak tengok taman kaktus tapi xder...punya la juah kita orang pergi nak tengok taman kaktus alih2 xder...dah la tempat dia tu bukitnya bukan main tinggi lagi..trn best la tapi nak naik rasa nak tercabut nyawa..alih2 dah tak larat trs jer tolak basikal tu...nak hilangkan lenguh dikaki...sampai la di puncak dekat ngan taman rempah ratus baru aku kayuh balik basikal..sempat la jugak jelajah dalam taman rempah ratus tu..time tu kak tini tak join coz kejar hidayah yang dah terkedepan...

Habis jer melawat taman rempah ratus tu aku terus turun..niat hati nak ambil gambar dekat ngan cili yang besar tapi tak jadi coz ramai sangat orang kat sana..terlepas satu tempat aku nak posing...alih2 aku n mamat trs ke jalan tuk kuar dari tempat tu...sampai jer kat pintu kuar tu aku tengok kak tini n kak na family sedang beli air kelapa nak hilangkan dahaga sebab terlampau banyak kergayuh tadi...nak hilangkan penat so kita orang lepas tepi tasik yang berdekatan dengan sawah padi...cukup mendamaikan la kawasan kat sana...dalam letih2 pun sempat lagi posing depan tasik dan sawah tu tapi dah tak happy sangat la coz kaki dah lenguh nak melangkah jauh...

Lepas jer penat hilang kami terus pergi hantar basikal yang kami sewa tadi...3 buah basikal yang kita orang sewa baru jer RM20...xla mahal sangat..kira ok la jugaknya lagipun kita orang ambik masa yang agak lama la jugaknya...kira berbaloi la dengan pengembaraan kita orang tu...kuar jer terus kita orang menuju ke arah kereta...dah tak sabar2 nak sampai ke kereta coz nak restkan kaki...Lepas semua penat hilang kita orang tersu bergerak balik tapi masih ada satu lagi tempat yang hendak dituju....

Continue...

0 comments:

Post a Comment