Coretan Perjalanan Hidupku

SeLaMaT DaTaNg

"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud."

Update on January


Friday, January 29, 2010


~ I Feel Good...!! ~

Now,one of my "bala" already passed..I feel some of my sort coming again..before this I'm really scared to present to them but this time I feel so happy because I can face them with briefly..I just read what in my test plan only..some comment from design team..

I need to delete and add some part from my test plan after design review..I can describe about my feeling right now because I feel so happy..I already passed review with design team..the design team was so nice...she's tell me what should I need to add or delete in my test plan..

So after this I need to update my test plan to my lead after I renew it.. (",)

**It's not the final one..so many things still waiting me to do the journal..I will interfaces the real presentation when UAT starting and when that time around the corner I need to present to the user how to create the journal and how's journal run in the billing..that's one the real life of me...so I need to prepare myself starting now...** (",)

Thursday, January 28, 2010


~ CoUnTiNg ThE TiMiNg.... ~ (",)

Just only left a few hours for me to facing the design team to review my test plan that I do for the journaling..It's so scary for me because I don't know what I did...I'm not familiar with this scenario so I can't give more attention about it..

When I look at the person whose already present I felt that my test plan very2 bad..their test plan look good and fantastic..they can elobarate one by one about their test plan..I don't know what I need to elaborate to them about journal..like I said before that I'm new one in journal..so what is journal?What their function?I still don't get it...

I don't know how to me describe my feeling at this time..I feel that I want to cry and tell the people that I don't know about journal..Ying Ying which person in design team that will review my test plan later so good in journal..that's why I feel so scared to review my test plan..

When time's is running out, I just only can say what I did and to describe about it very detail like that person I'm sorry because I can't..I try to understand the journal flow but still don't get it because I can't see the detail about it..I can't see how journal working in financial..how's it come before been as journal..

What I know about journal is one of the file that keep all the data about finance or payment which related with billing before they generate the report..when they want generate report they need to refer from journal information because all the data about billing, journal will keep it and extract the journal depend on the their situation..I also know the extraction of journal which I need to cover in my test plan..I need to cover form GEM 100 until GEM 106 with diffent functionality..that's all I know about journal..when I ask my lead she's also don't know about journal but when I ask somebody that already involve in journal before this, I can't understand what she's said..

What I need to do after this..I don't have any confidential about it...the time's running out...I need to prepare myself to review after this but what should I preparing...Oh GOD..Help me...

Debaran menjelang esok....

GERAMMMMMMMMMMMMM....aku punya part belum lepas la...sepatutnya aku kena design review ari ni dengan design team tapi disebabkan kesuntukan masa aku punya review ditunda kepada esok...rasa macam nak nangis jer...nampak gayanya tak tidur lagi la aku malam nie..

Dah la semalam every hour aku tersedar...nampak gayanya malam nie asyik tersedar la aku...no saper la plak malam ni aku nak tercalling...dah la semalam no ada aku tercalling...tension betul la aku..

Rasa macam nak nangis jer aku tadi..dia orang dah lepas dah so buleh la goyang kaki...aku gak la yang still lagi tersangkut...nampak gayanya tak nampak jalan pulang lagi la aku ari nie...bila entah aku nak nampak jalan pulang nie...asyik teraba-raba dalam gelap jer lagi nie...bila la jalan aku nak terang nie...

Wahai sekalian alam...terangilah jalan ku ini untuk esok hari untuk aku menempuhi jalan yang cukup berduri yang mampu aku melalui keesokkan harinya dengan lancar...terangilah ia...agar aku tidak lagi teraba-raba dalam kegelapan...sudah puas aku teraba dalam kegelapan..bantulah aku dalam melalui jalan yang terang..

*State kat atas tu banyak yang aku merepek jer...bukan benar pun...nak lepaskan tension aku disebabkan aku tak sempat nak review dengan design team...terpaksa menunggu satu hari lagi tuk aku review...so debaran tu tak kan hilang la...*


Wednesday, January 27, 2010


~....Design Review....~

Peer Review (25/01/2010)
-Yang nie review dengan team jer...team aku ialah aina dan nurul...so aku perlu present kepada mereka apa yang aku buat dalam test plan aku...

Lead Review (26/01/2010)
-Yang nie naik ke advance ckit la coz yang ni aku kena present kat kak dina..nasib baik la kak dina bukan lai chin...kalu dia gak mesti susah aku nak cakap even dia faham...banyak jugak la aku kena buang dan tambah pada test plan aku tu...

Design Review (28/01/2010)
-Yang nie la paling aku takut sekali coz aku akan berhadapan dengan design team..aku akan review apa yang aku buat kat dia orang sama ada dia orang terima ke tak aku punya test plan...

Apa yang aku akan hadapi nanti cukup mendebarkan aku...aku tak pernah berinteraksi dengan orang luar..aku rasa aku punya test plan yang paling bad sekali...dia orang mesti la mantop punya test plan sebab dia orang pernah buat benda nie tapi aku orang baru...dah la sekejap jer time yang dia orang bagi..aku belum cukup faham lagi tentang benda nie..

First thing I need to know:
1. What is Journal?
2. How's Journal work?
3. What's the function of Journal in Financial?

All the things I need to know before I made test plan because from test plan I need to understand how's journal work.From there maybe I can made a complete test plan...Even I have a document but that document not describe detail about journal so I need to understand myself.It's so difficult for me because during in my life I never see this journal or report and for this job I need to understand that.

I want to do this job but please..give me more time to me understand about that.It's difficult for me as a new person in Financial.I don't have any experience about it.My lead not helping me so far because she's also don't know the detail about journal.For this topic I need to ask Diane (Accenture) whose person that already involve in journal for R1.It's so difficult for me to explain to Diane what i understand about journal.When Diane try to explain to me,I can't catch up what she's talk.Her language it's different from us when she speaking.

How come I want to know about journal because no one else help me to explain detail about journal.So how I want to explain to them about it?I don't have any information in my mind that I need to explain to them and maybe this evening I just present what I know.Just a little bit information about journal that I understands.I hope when I present to them, someone will become my backup because I really don't know.

Really....deep from my heart ,I'm really scared.Maybe when my turn I will become nervous.Ya Allah...I really need UR help to bring out my nervous far from me.Give some strange to me to face with them with bravely.Really...Really...need UR help...

What should I do in this evening?I don't have any confident to face them.In that review I need to speaking because maybe the design team not from local.I don't have any problem to speak but I like I said that I don't have any confidential to face with them.I can speak but in broken English.Please help me....I need some hand from kak dina to help to facing with design team..I hope just only one person that attend this evening..

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
PLEASE HELP ME....GIVE ME SOME COURAGE TO FACING THEM THIS EVENING...REALLY NEED UR HELP..TAKE AWAY MY NERVOUS FAR FROM ME....
:(
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Tuesday, January 26, 2010


Apa2 Entah....

Ari nie aku dah tak tahu dah nak update apa dalam aku punya blog nie...semua kisah dah aku catat kat cnie..rasanya ari nie xder entry yang best kut...

Just tuk memenuhi ruang posting aku dalam blog nie jer...Sambil tu aku nak praktis sekali la kelancaran aku menaip nie...sambil menghilangkan boring aku nie...

Monday, January 25, 2010


Belajar Memandu....

Semalam (24/01/2010-Ahad) merupakan hari yang paling mengembirakan hati aku sebab perkara yang paling akuk takuti dalam hidup ini mampu aku atasi dengan jayanya...actually aku sebenarnya takut nak drive kereta disebabkan minyak kat kaki...aku tak dapat nak balancekan minyak dikaki...itulah perkara yang paling aku geruni sekali...dan disebabkan kegerunan itulah menyebabkan aku tak berani nak drive kereta...

Semalam segalanya telah aku atasai...aku mampu mengimbangi minyak dan kereta yang aku bawak tu mampu bergerak di atas jalan dengan jayanya...first aku agak gementar coz aku merupakan orang yang first sekali test kereta...takut tu ada la coz aku tak pernah drive kereta tapi disebabkan janji yang aku buat dengan yanie yang aku mesti jadi orang pertama so terpaksa la aku turutkan...akulah orang yang pertama drive kereta manakala 2 oarng lagi tu jadi penumpang aku pada hari itu...first bawak kereta dah ada penumpang...bangga la aku dapat bawak penumpang...first time plak tu...

Bila jer aku ambil alih stering dari abg nusi, nervous aku tiba2 datang plak...almaklumlah tuk first time kan...sebelum start drive tu abg nusi ajar la dulu cam ner nak masukkan gear nak guna clash nak guna signal kiri kanan...aku kalau bab signal ngan calsh tu buleh la tapi bab gear ni aku fail la ckit coz dia punya pergerakkan tu hampir sama...gear 1 dan 2 tu buleh la follow tapi bila nak masuk gear 3 tu buat aku confius ckit coz dia punya pergerakannya hampir sama dengan gear 5...

Bila nak masukkan gear tu kita kena la dulu tekan clash sehabis mungkin baru lepas clash tersebut tapi untuk gear 2 kita mesti lepaskan clash slow2 baru tekan minyak...kalau terus lepas kereta tu macam terdorong kedepan dengan kuatnya...lepas faham jer semua gear dan clash, akhirnya aku berjaya gerakkan kereta dan mula memasuki jalan raya...time tu jalan agak cbuk ckit coz ramai yang test drive time tu..dah la laluan yang aku lalu tu jalan kampung dan kereta lori pun banyak masuk sana...yang kereta ok lagi tapi bila lori tu yang berselisih rasa gerun la jugak..dia kan besar...sekali himpit jer terus lunyai kita...first tu kawalan stering aku tak betul lagi dan abang nusi terpaksa betulkan kawalan stering aku agar tak terkeluar dari jalan...lama2 aku dah dapat kawal stering tersebut..sekali sekala jer bila ada selokah tajam abg nusi akan tolong aku kawal...

Jauh la jugak aku drive kereta tu sampai naik bukit lagi...jalan tu memang dah dikhususkan untuk belajar memandu coz jalan kat sana kurang cbuk la ckit berbanding jalan luar..apa yang mencabar jalan sana dia punya berliku Ya Allah bukan main tajam lagi...habis stering aku pulas tuk lalu jalan berliku tu...kadang2 terpaksa tukar gear kepada gear rendah coz nak naik bukit...bab gear ni aku kurang ckit la...aku tekan clash abg nusi masukkan gear...hahahaha..time sampai kat jalan yang berliku tu abg nusi ada gak sekali sekala tolong aku kawal stering...satu lagi yang paling aku gerun lalu jalan tu ialah kecuraman dia punya gaung...fuhhh...bukan main dalam lagi...dari atas sana aku mampu lihat highway karak...bayangkanlah betapa dalamnya kecuraman gaung tersebut...

Sampai di satu tempat yang agak luas di bahu jalan abg nusi pulas stering kereta tuk membuat u turn coz nak patah balik kebawah semula....time nak turun tu palling best coz tak payah nak tekan minyak just tekan brek jer...kawal brek kawal stering..kadang2 jer kena tekan minyak coz nak lajukan ckit pergerakkan kereta tu...sampai jer kat bawah kita orang tukar plak pemandu..lepas aku giliran yanie and lepas yanie of course la tina..

Apa yang paling best yanie kena drive kereta tu sampai Genting Sempah...kita orang pergi lunch kat sana coz abg nusi lapar...fuhhh...dapat jalan best betul...yanie mencabar la ckit coz dia perlu lalu banyak bukit dan jalan yang berliku banyak...makin tinggi naik ke atas bukit dia punya udara makin sejuk la plak...macam nak naik ke genting highlands..sampai jer kat bawah tiba plak giliran tina...yang giliran tina nie buat aku cuak ar ckit coz dia punya kawalan stering macam tak berapa nak betul la ckit...sekejap ke tengah sekejap ke tepi...aku ngan yanie kat belakang dah cuak dah tapi buat cam biasa jer...tak nak bagi dia pun takut sekali...habis jer turn tina abg nusi hantar kita orang balik...

Apa yang kelakarnya time nak balik tu kereta yang kita orang test drive tadi kehabisan minyak...nasib baik la dah sampai depan SKEM..kalau kat atas bukit tadi tak tahu la aku cam ner nak buat...so terpaksa la abg nusi cari minyak kat stesen minyak yang berdekatan...kesian plak kat dia tapi kesian lagi la kat kami coz kena duk dalam kereta yang dalam keadaan panas...nak tunggu abg nusi datang bukan main lama lagi...upa2nya dia balik jalan kaki...lepas kereta pun dapat minyak abg nusi pun trs hantar balik...sampai kat umah dah dekat kul 4...cukup la ari tu kita orang test drive...

So setakat nie dulu la cerita yang mampu aku kongsi di blog aku nie..kalau buleh nak tulis panjang lagi start dari mula2 sampai habis tapi tangan aku dah lenguh nak menaip la...lagipun aku sebenarnya ada kerja tapi kerana KETENSIONAN aku baut kerja nie so aku upload la aku punya cerita ni dalam diari online aku...Nanti aku nak test bukit dan parking plak..lepas test aku akan upload apa yang akan terjadi time aku test bukit ngan parking nanti erk...tunggu la entry akan datang...

SO...SEHINGGA BERJUMPA LAGI DALAM ENTRY AKAN DATANG....

Tuesday, January 19, 2010


Updating Blog....

Ari nie aku xder kerja la sangat so aku pun update la aku punya blog tapi rasanya macam ada yang tak kena jer ngan aku punya blog nie...cantik tu memang la cantik tapi dia punya segala button xder la...aku tak tahu nak buat cam ner nie...

Tengok jer la erk blog aku yang dah terupdate ni...hodoh ke cantik ker jangan comment erk..

Monday, January 18, 2010


Journaling....!!!!

Journaling....

Nie la dia task yang terpaksa aku baca dan faham coz task nie aku yang kena buat tuk R2 nie...aku kena tahu flow dia cam ner dan apa fungsinya dalam billing...macam mana nak create kan dia...so many thing la aku kena tahu pasal journal nie...

Every day i must read the documents about journal...when i read the documents automatically my eyes feel so heavy...i feel so sleeping...entah la nak buat cam ner...mula2 aku yang baca dokumen after that dokumen plak yang baca aku...hahahaha...

Thursday, January 14, 2010


Geramnyerrrrrrr.......!!!!!!!!

Ari nie aku dapat tahu dari awek abang aku yang sekarang nie abang aku dah ada kat kampung...dia balik naik flight semalam...aku tak tahu pun benda nie..geram betul ngan abang aku tu..kalau aku tahu dia nak balik dah tentu la aku nak kirim suh dia beli kek lapis sarawak..at least nanti balik raya cina nanti buleh la aku ambik..ni tak dah ada kat umah baru cakap....geram betul la...


Yang paling aku geram sekali bila abang aku kata yang semua family aku ari nie pergi berkelah termasuk la sekali family cousin aku ngan family kak tini...tak adil betul la cam nie...time aku xder mesti ada jer planning dia orang nak pergi berkelah...time aku xder pun nak pergi...rancangan tu ada la tapi bila tiba masa xpergi..tu yang aku geram tu...rasa nak jer telan semua oarng yang pergi berkelah tu...xper nanti aku balik cuti nanti aku nak jugak ajak dia orang pergi berkelah...nak jugak....



Tren 4 coach...

Lrt 4 coach



Pengangkutan tren yang telah diperbaharui unutk kemudahan penumpang yang menggunakan pengangkutan awam ini...sekarang nie lrt putra telah menambahkan lagi coach dari 2 coach kepada 4 coach...
Tren ni banyak kemudahannya kepada penumpang...yang paling penting ianya mampu menampung banyak penumpang berbanding dengan yang 2 coach..tapi kadangkala tren yang panjang nie penuh gak....kebanyakkan penumpang tidak mahu masuk ke tengah kerana takut susah tuk keluar bila sudah sampai di destinasi mereka...
Kadang2 kalau difikirkan balik kebanyakkan penumpang cukup mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan penumpang yang lain...tapi rasanya tren 4 coach ni cukup terhad...kalau xsilap just 2 atau 3 jer tren yang 4 coach nie...kenapa pihak rapid KL tak mengeluarkan banyak tren 4 coach dan menggantikan tren yang 2 coach...kadang2 manusia ni memang tak pernah nak bersyukur..kalau dibagi betis nak peha...cukup mementingkan diri sendiri...
Apapun aku ucapkan tahniah kepada pihak rapid KL kerana telah berjaya mengeluarkan tren yang 4 coach bagi kemudahan orang ramai yang menggunaka kemudahan awam sebagai pengangkutan harian mereka ke tempat kerja...dengan adanta tren 4 coach at least di dalam tren 2 coach xder la ramai sangat orang...

Demam.... :(

Hari nie aku demam la...habis satu tubuh aku rasakan lemah...satu kerja pun aku tak mampu nak buat tapi terpaksa la jugak gagahkan diri buat benda nie semua coz aku punya lead nak ari isnin nanti...kepala aku pun dah naik pening nie pastu aku punya tekak bukan main sakit lagi...nak telan makanan pun susah...perit sangat...

Semalam lagi tekak aku sakit tapi tak bajet la plak ari nie yang aku akan got fever...kalau tahu confirm last night i will taking a medicine...penat la kalau macam nie gak...duk plak dalam bilik yang beraircond lagi la sejuk aku...dah macam duk kat kutub la plak...dah tak tahu nak cover ngan aper dah nie...

Ari nie sajer aku dah habiskan berbotol2 air coz tuk hilangkan kesakitan di dalam tekak aku nie...aku bukan sajer demam tapi batuk pun ada gak...tiap kali aku batuk, dada aku nie sakit sangat...pedih macam ada something yang duk hiris2 aku punya dada nie...tak tertanggung rasanya tiap kali aku batuk...rasa macam malas nak batuk pun ada tapi kalau aku tahan tekak aku plak yang tak buleh tahan...kalau tahan nampak gayanya akan ada la something yang akan keluar dari mulut aku nie...

Rasa dah macam tak sabar nak balik jer...penat sangat aku ari nie...letih memanjang jer...tak tahu la cam ner nanti dalam tren...harap2 xder apa yang akan terjadi la...kalau ramai orang sangat dalam tren buleh naik pitam aku dengan keadaan aku yang tak beberapa mengizinkan ini..hopefully xder la...

Balik nanti aku rasa macam nak tidur awal jer...nak rehatkan badan yang lemah nie...harap2 aku bangun pagi esok badan aku sihat cam biasa...aku malas la nak ambik MC coz banyak kerja yanng perlu aku buat...kalau tak datang kan susah la plak nanti..satu kerja pun aku tak boleh buat kalau aku tak datang kerja esok...


Tuesday, January 12, 2010


Korean Group...SS501

SS501



Kim Hyun Joong
Kim Hyun Joon

Park Jung Min
Heo Young Saeng

Kim Kyu Jong

Inilah dia group korea yang aku minat..SS501...Yang aku paling suka sekali dalam gruop ni ialah dia punya leader (Kim Hyun Joong)..cute la muka dia, aku suka tengok...
First aku tengok dia dalam citer Boys Over Flowers...aku ingatkan dia pelakon jer upa2nya penyanyi...dalam citer tu dia nampak macam perempuan la ckit coz dia punya stail rambut dan pemakaian dia nampak macam lembut ckit la...dengan rambut yang warna putih dan selalu suka pakaian putih...first tengok aku tak minat la coz nampak lembut...
Yang aku buleh kenal group nie bila satu hari tu aku melayari satu blog tuk baca mini novel..pastu di blog tu ada uodate video tentang SS501 dengan lagu UR Man...apa lagi aku start dengar la pastu aku cari la this group...barulah aku tahu rupa2nya dia dalam group nie...first tengok tak puas la coz dalam video nie dia nampak macam bergaya la ckit..buleh tahan la kehandsomannya...
Banyak lagu dari group ni aku download dan semua lagu dia best2 la...I like this group...they all so cute...especially Kim Hyun Joong and Kim Hyun Joon.

0 comments:

Post a Comment