Coretan Perjalanan Hidupku

SeLaMaT DaTaNg

"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud."

Updated on April


Wednesday, April 14, 2010


Kurang ajar ker???

Aku bukan nak kurang ajar ngan housemate aku tu tapi disebabkan terlampau geram sampai aku tak mampu nak simpan lagi perasaan tu so meledaklah ia semalam..aku tak der niat pun nak kurang ajar ngan dia..ckit pun tak terniat nak kurang ajar ngan dia coz dia lebih tua dari aku....dia dah aku anggap cam akak aku dah...

Kurang ajar ker aku nie?Aku bukannyer bagi ayat2 yang menguris hati mereka...aku cuma guna ayat kiasan tuk mereka sedar apa yang aku simpan selama nie...aku cuma nak tegur dia orang tapi aku tak berani nak tegur direct cam tu coz aku hormat dia sebagai kakak...tapi kan disebabkan xder orang yang tegur lama2 nampaknyer makin menjadi la plak...dah ramai yang mengadu tak puas hati ngan dia orang tapi xder sorang pun yang berani nak tegur apa yang dia orang buat...semua biarkan jer...

Kepada akak2 housemate aku tu, aku nak mintak maap la kalau apa yang aku katakan semalam mengguris hati kalian semua...bukan niat ore nak guriskan hati kak semua...ore just luahkan apa yang ore rasa tak puas hati jer...tapi kalau akak terasa sangat ore benar2 mintak maaf...ore xse gaduh ngan akak semua...ore nak kawan ngan akak coz ore dah anggap akak semua macam kakak ore sediri...ore xse la kehilangan kak2 yang ore baru kenal...ore mintak maaf banyak2 kak...

SALAM KEMAAFAN yang aku pinta tuk housemate aku...kak ros ngan cik na...

Sunday, April 11, 2010


~~ Majlis Khatam Quran dan Kesyukuran ~~


Ini lah barang hantaran yang aku kena bagi kat tok guru aku yang mengajar aku mengaji Al-Quran
Posing la dulu sebelum tok guru datang...

Nampak macam nak bertunang la plak..siap ngan hantaran lagi tu...lima pa lagi...

Sepanjang Majlis Berlangsung

Minggu lepas aku balik kampung..umah aku buat kenduri la ckit...buat kenduri khatam Quran tuk aku ngan adik aku yang baru lepas SPM ari tu...sajer jer buat dia sekali ngan aku coz ckit lagi bila dia dah start belajar susah la plak nak buleh cuti...that's why la buat sekali terus...

Abang ngan adik aku yang sorang lagi tak join sekali coz dia orang tak habis mengaji Quran...almaklumlah terlampau rajin kan...orang suruh pi mengaji dia tido..tu yang xleh nak buat "namat" sekali tu..padan muka dia orang kan...

Meriah sekali majlis tu...tak cukup tangan hari tu...dah la pagi sabtu tu aku baru jer sampai dari KL...sampai2 jer pagi terus kena buat kerja coz malam tu aku kan tak buat kerja so kena la time aku plak yang buat kerja...bukan main penat lagi la..dah la dalam bas tu aku tak tidur sepanjang perjalanan pulang ke kampung...

Pagi2 lagi dah kena kemas rumah...simpan dining room coz kat ctu majlis akan berlangsung nanti...so semua yang lama2 disimpan dan keluarkan yang baru...penat bukan main lagi nak simpan satu rumah...dah la umah aku tu luas...lepas jer siap kemas rumah kena plak isi pulut kuning dalam gelas...itu semua tuk tok guru aku yang akan menkhatamkan Al-Quran tuk aku ngan adik aku nanti...

Lepas jer siap isi pulut aku plak kena keluar pergi ke Pasir Puteh coz barang yang nak diletakkan di atas pa tu tak cukup lagi...buah ngan kek still lagi ma aku tak beli so aku la yang kena belikan...aku g beli barang tu ngan cousin aku coz abang aku bezi kat belakang...bezi tolong kacau gulai daging atas dapur...almaklumlah kambing satu ekor...banyak tu...balik jer dari Pasir Puteh aku bersiap2 tuk majlis tersebut coz majlis tu akan berlangsung lepas solat Zuhur...

Dalam kul 2.30 pm, tok guru ang pun datang. Ramai jugak yang datang nak menkhatamkan Quran nie...aku sorang jer pompuan...semua yang lain lelaki...segan la jugak tapi nasib baik la mak sedara aku datang join akuk sekali...punya la banyak surah kena baca sampai kaki aku naik kebas...dari duk bersimpuh terus bersila...kaki dah tak terasa apa2 dah coz kebas..

Finally majlis tersebut berakhir jugak akhirnyer..alhamdulillah semuanyer berjalan dengan lancar dan akhirnya aku ngan adik aku dah tamat mengaji Al-Quran..itu lah yang paling penting sekali..

Sebelah malam plak kita orang buat majlis doa kesyukuran dengan menjemput ahli2 surau, orang2 kampung dan saudara mara yang terdekat jer...ramai jugak la yang datang malam tu rupanya...selesai jer semua majlis tu baru la aku buleh rest...seharian bekerja badan pun dah naik lenguh habis tapi kan aku suka la coz ramai yang datang dan rumah aku pun menjadi meriah...aku suka bila umah aku ada buat makan2 atau jamuan tapi apa yang aku tak suka bila kena kemas kan balik semua barang yang digunakan dan apa yang paling leceh sekali bila kena basuh pinggan...punya la penat nak basuh benda tu dan yang menjadi mangsa aku ngan cousin aku yang sorang tu...kita orang berganding bahu membasuh pinggan yang banyak tu sampai naik lenguh pinggan nie...

Banyak lagi aku nak update kan dalam nie tapi dah penat la aku nak menaip benda nie...nie aku xder kerja so buleh la aku update aku punya blog nie...sekarang nie dah ada kerja so setakat ni jer la erk...nnt tuk entry akan datang aku akan uploadkan plak gambar2 ketika kambing disembelih yang sempat disnapkan oleh adik bongsu ku itu...tunggu erk...


0 comments:

Post a Comment