Coretan Perjalanan Hidupku

SeLaMaT DaTaNg

"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia.Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud."

Sesi Teh Tarik with my GM...


Ari ni aku ada sesi teh tarik ngan aku punyer GM kat Kelana Jaya...actually benda ni ok jugak kalau di adakan sekali sekala at least GM aku leh tau apa yang kita rasa...time ni la time tuk kita meluahkan segala benda yang kita rasa...tapi tuk sesi aku ni aku tak enjoy sgt coz mak ada sekali...so banyak benda aku tak boleh luahkan kerana mak ada...bukan tak berani tapi aku takut nanti dia terasa hati...ada jugak nanti yang kena bang ngan dia kalau aku luahkan semua benda tu...aku rasa cam terbantut ckit la sesi aku kali nie...kan best kalau mak tak join sekali dalam sesi nie...leh la aku luahkan semua benda...tak kira la pasal dia ker atau pasal atok janji segala-galanya aku leh luahkan....memang sangat-sangat tak puas hati...huhuhuhu

Kalau bolehkan aku nak jer cakap kat puan...nak jer aku tanya dia apa perasaan puan biler kerja yang puan buat selama 2 tahun lebih ni orang cakap tak bernilai...apa yang puan rasa...kalu bagi saya la kan biler orang cakap cam tu saya rasa marah,sakit hati dan sedih...macam kerja yang saya buat selama ni tak bernilai..siang malam saya bertungkus lumus buat kerja ni tapi last-last orang anggap tak valuable..saya pun tak tahu kenapa orang selalu jer cakap yang kerja as a tester ni tak bernilai...bagi saya la kan puan...saya rasa kerja as a tester ni more valuable la puan...sebab apa tau..sebab saya kena test benda ni dari awal sampai la akhir..saya kena buat benda ni end-to-end...hanya tester jer yang tahu cam ner kerja kami nie...

Saya enjoy dulu kerja as a tester sebab saya kena berdepan dengan user...memang kita orang tak banyak main ngan programming but kita orang yang guna system yang dia orang deploy tu tuk test...at least kalau ada error leh la kita orang escalate to developer to fix that error...tester ni sebenarnya bukan kerja yang senang jugak actually...memang la orang nampak kerja tester ni senang tapi macam yang saya kata tadi tu la puan...hanya saper yang berada dalam testing jer yang tahu macam mana workload kita orang...saya bukan nak banggakan diri ni la kerja yang kita orang kena buat...kita orang kena create order thru siebel then kita orang kena buat order fulfillment once order tu dah submit thru OSM...after that we all need to generate the invoice thru brm application then verify it...after all done we need to generate the journal and report then verify it based on invoice...after all done we need to schedule the UAT with users...ini la part yag kita orang paling takut sekali coz kena berdepan dengan bermacam-macam ragam dan perangai users nie...biler dalam UAT yang kena hentam dengan users we all semua as tester ni bukannyer developer yang kena hentam...tak bernilai lagi ke kita orang ni puan...

Sebelum ada sesi ngan user kita orang kena buat test data prep...selagi data prep tak siap we all kena stay back...kalau dah lewat sangat we all continue kat umah sampai la pukul 5 pagi...then esoknya masuk ofis cam biasa pukul 8.30..kita orang bersekang mata nak siapkan data prep tuk facing ngan user nie...tak ada nilai lagi ker kerja kita orang ni puan...macam mana cara nyer lagi yang perlu kita orang buat biar orang pandang kerja kita nie...saya bukan nak suruh orang puji kerja yang kita buat ni tapi apa salahnyer appreciate la sikit kerja kita orang nie coz semua orang ada kelebihan masing-masing....macam saya la puan...saya kerja testing selama 3 tahun then tiba-tiba saya kena masuk billing punyer portion...dengan kepala yang kosong saya masuk billing puan then saya kena amik masa tuk learn semua tu...tapi jgn la nak pandang rendah sangat pada kekurangan kita nie...bayangkan kalau selama 3 tahun kita kerja as a tester then suddenly u need to move to billing...dalam kepala time tu kosong coz dah banyak buat testing so semua benda yang belajar dulu semua hilang...nak expert kan balik benda tu makan masa jugak la puan coz kena learn from the bottom...so jangan la nak suh kita leh expert benda tu semua dalam masa yang singkat...

Saya tak kata yang billing ni tak enjoy...saya suka jugak duk dalam billing ni coz biler dah masuk billing at least saya tahu benda yang baru...macam yang mak cakap la..kita perlu belajar benda yang baru kalau kita nak maju kedepan...saya sanggup belajar tapi give me a time...masa tu penting coz tak semua yang orang mempunyai otak yang cerdas dan cergas tuk terima semua tu dalam masa yang singkat...sekarang ni saya dengar-dengar yang testing unit akan ditubuhkan balik dalam restructure yang akan datang...kalau testing tu tak penting kenapa perlu diwujudkan balik..tu menandakan kami ni as a tester bernilai...

Itu la yang ingin aku luahkan kepada puan tadi tapi semuanyer tak kesampaian...aku tak mampu nak meluahkannya tika itu coz aku punyer bos ada kat depan mata...banyak kemungkinan yang akan berlaku sekiranya aku luahkan semua tu...aku tak tahu apa nasib aku lepas tu..baik or buruk hanya dia jer yang tau...

0 comments:

Post a Comment